דלג לתוכן העמוד (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2) דלג לתפריט (מקש קיצור 3) דלג לדף הבית (מקש קיצור 4)

קצת היסטוריה

רעיון חדשני – סופרמרקט מודרני בישראל

בניה נמוכה בסגנון ערבי לצד בנייני הבאוהאוס, בתי עסק קטנים משפחתיים וזיכרון טרי של תקופת הצנע - זו הייתה תל אביב של שנת 1956. מתוך האווירה הזו קם יזם צעיר, בן ציון בן חיים, עם רעיון מהפכני, סופרמרקט מודרני בישראל, בדומה לחנויות שהיו אז רק בארצות הברית ובקנדה.

כמו כל יזם בן זמננו, חיפש בן חיים שותפים שיהפכו את הרעיון מחלום למציאות. הצעד הראשון שלו היה להשיג מארגון משווקי המזון בארצות הברית (FMI) רשימה של נשיאים ובעלי מרכולים יהודים מצפון אמריקה. מצויד ברשימה זו, התייצב בן חיים בלשכת שר המסחר והתעשייה דאז, פנחס ספיר, וביקש מלגת לימודים לארצות הברית בכדי ללמוד כיצד לנהל סופרמרקט מודרני. הוא הופנה לאחראי על המלגות – חיים פיינברג.

הפגישה הגורלית

בפגישתו של בן ציון בן חיים עם חיים פיינברג התברר כי שניהם חולקים את אותו רעיון מהפכני!
לחיים פיינברג היה אף שותף לרעיון, יחיאל הורדוס, מהנדס תעשייה ממשרד הבריאות.
עוד באותו היום נפגשו השלושה והחליטו על הקמת חברה חדשה לרשת מזון בשירות עצמי בישראל.

שופרא דשופרא

החברה הוקמה ב-20 בדצמבר 1956, תחת השם "שופר-סל", שביטא את החזון של השלושה – רשת מזון מודרנית המספקת איכות עילית של מוצרים. השם נגזר מהביטוי הארמי "שופרא דשופרא" כלומר - האיכותי ביותר.

פתיחת הסופרמרקט הייתה כרוכה בהון ראשוני לא קטן. כדי להגשים את חלומם, יצאו שלושת היזמים לנסיעת עסקים בת שלושה חודשים לארצות הברית לצורך גיוס משקיעים. השלושה נפגשו עם עשרות משקיעים פוטנציאליים ובסופו של תהליך ארוך הצליחו לגייס עשרה משקיעים, שכל אחד מהם הסכים להשקיע בפרויקט סכום של 25 אלף דולר.

כאשר חלוצי החברה שבו ארצה, הידיעה על היוזמה המהפכנית הגיעה לאוזניו של ראש-הממשלה, דוד בן-גוריון. האחרון ראה בעיני רוחו את ההשפעה שתהיה לסופרמרקט מודרני על השוק הישראלי והחליט מייד לעזור למייסדי החברה. בן-גוריון הפנה את היזמים ליושב ראש הבונדס בקנדה, יהודי בשם ברטרם, שהיה גם הוא שותף לחלום של קבוצת היזמים. למחרת נפגשו כל הנוגעים בדבר במלון השרון בהרצליה, ומהפגישה הזו נולדה הקבוצה הקנדית שהשקיעה גם היא בפרויקט.

יוצאים לדרך

העבודה הקשה השתלמה, הסכום שגויס הספיק להקמת הסניף הראשון שנפתח באוגוסט 1958 בלב לבה של תל אביב הצעירה, ברחוב בן יהודה 77-79. סופרמרקט מודרני במרכז תל אביב היה חידוש שקהל הצרכנים אימץ בהתלהבות וכבר ביום הראשון לפעילות הסניף הגיעו אליו מעל 2,500 קונים. במהירות השתנו דפוסי ההתנהגות הצרכנית, והקנייה הנוחה במרכול הפכה להרגל יומיומי.

הסופרמרקט אמנם השתלב בטבעיות בהרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי, אך אחזקת העסק לא הייתה פשוטה. כדי למלא את המדפים הרבים של החנות הגדולה, שהשתרעה על שטח רחב, נדרשו הספקים והיצרנים לספק הרבה יותר מוצרים, בהיקף ובמגוון שלא הכירו עד אז.

לאורך השנים השתנו האתגרים, אך השפעתה של הרשת על החברה הישראלית כתובה בדפי ההיסטוריה: שופרסל בישרה מהפכה בעולם הצרכנות הישראלית, ובכך קירבה את ישראל לשוק העולמי.

שופרסל היום...

כיום שופרסל היא הרשת הקמעונאית המובילה בישראל וסניפיה משתרעים על שטח כולל של כ-514,000 מ"ר, ובהם נמכר מגוון מוצרים רחב ביותר. בנוסף לתחום המזון, סניפי הרשת מציעים כיום מוצרים מתחומי צריכה שונים, כגון ניקיון וטואלטיקה, טיפוח ויופי, כלי בית, חשמל ואלקטרוניקה, מתנות, מוצרי פנאי, הלבשה, טקסטיל לבית, מוצרים אורגניים, בריאות וויטמינים ועוד.  

היוזמה המהפכנית שהובילה להקמת החברה מובילה אותה גם היום, עשרות שנים אחרי הקמתה, ובאה לידי ביטוי ביצירתיות ובחדשנות תמידית בכל תחומי הפעילות שלה.  

ציוני דרך היסטוריים:

1958 פתיחה חגיגית: הסניף הראשון של שופרסל מוקם ברחוב בן-יהודה בתל-אביב.

1966 פרסום יצרנים על גבי שקיות יד מפלסטיק, לראשונה בישראל.

1967 לומדים מהמעצמות הקמעונאיות: שידורי פרסומת בתוך הסניפים.

1977 מבצעים זה מוכר: חלוקת קופונים בדיוור ישיר ופרסום קופונים בעיתונים.

1978 עולים צפונה: פתיחת החנות הגדולה הראשונה מחוץ לעיר, בצומת הצ'ק-פוסט בחיפה.

1979 מתקדמים בצעדי ענק לעבר המאה ה-21: קופה אלקטרונית ראשונה (עד אז השתמשו בקופה מכאנית).

1980 משחקים בגדול: הנפקה ראשונה של החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

1981 סוף עידן: מחשוב הסניף הראשון- שופרסל צהלה.

1983 התבשילים של סבתא מגיעים לסופר: שילוב אוכל מוכן וניחוחות של בית במעדנייה בשופרסל כפר סבא

1984 ניחוחות של טריות: מאפייה ראשונה בתוך הסופרמרקט: לראשונה נמכרים לחמים ודברי מאפה חמים מהתנור. לקוחות לא מוכנים לצאת מהסניפים בגלל הריח המשגע.

1985 מסביב לשעון: בסניף קניון איילון נותנים מענה לבליינים ופותחים סופרמרקט הפועל 24 שעות ביממה.

1986 לקנות עכשיו, לשלם אחר כך: לראשונה בישראל, סופרמרקט מעניק ללקוחותיו אשראי ברכישת מזון.

1989 טלסל: כל הסופר בטלפון אחד.

1990 מקשיבים לסביבה: הנהגת שימוש בשקיות יד מתכלות למען איכות הסביבה

1992 ממשיכים לפעול למען איכות הסביבה: שימוש במכונות למחזור בקבוקים ומגרסות לאריזות קרטון.

העיקר הבריאות: לראשונה בישראל, נפתח בית מרקחת בתוך סופרמרקט.

1994 מעבר לים: מעורבות ברשת בהונגריה.

1995 פתיחת סניף יוניברס תל חנן;

         סניף בתוך סניף: בנק דיסקונט בשופרסל;

         הקמת מועדון לקוחות סופרקארד.

1997 שופרסל מוציאה גרין קארד: הנפקה בניו יורק, המניה נסחרה עד דצמבר 2003;

         השקת רשת החנויות קוסמוס: חלוצת עקרון ה - One stop shop.

1998 השקת מותג פרטי: סופרקלאס;

         המשפחה מתרחבת: הקמת קריית שופרסל, המרכז הלוגיסטי בראשון לציון להפצת המוצרים לסניפי החברה.

2000 "השקת רשת החנויות "מחסני מזון.

2001 שיא ברווחים: מקור גאווה גדול בחברה.

2005 מתחדשים: הכרזה על מיתוג חדש לרשת שופרסל;

         רכישת רשת "קלאבמרקט";

         "השקת רשת "שופרסל דיל" תחת הסלוגן "מחירים נמוכים כל השנה Every day low price.

2006 חושבים בענק: השקת רשת "שופרסל ביג", חנויות היפרמרקט לפי עיקרון ה One stop shop;

         מלחמת לבנון השנייה: שופרסל מתגייסת להבאת מצרכי מזון למקלטים בצפון;

         השקת כרטיס אשראי שופרסל;

         השקת רשת "שופרסל שלי" חנויות שכונתיות.

2007 השקה מחודשת של מועדון לקוחות שופרסל תחת מותג שופרסל.

2008 שופרסל חוגגת 50 שנה ויוצאת לפרויקט שנתי של התנדבות בקהילה בכל רחבי הארץ, בשיתוף עובדי הרשת.

2011 הכנסת קופות בשירות עצמי לסניפי רשת שופרסל.

2012 מרעננים את הארון ומחדשים את הלוק: פורמט "שופרסל שלי" עובר מיתוג מחדש, הכולל את שם היישוב או השכונה בשם הסניף;

         השקת פורמט "יש חסד" חנויות הפונות למגזר הדורש כשרויות מהודרות.

2013 אנחנו גם באונליין: החברה מחליפה את "שופרסל ישיר" באתר שופרסל Online, לצד השקת אפליקציית קניות בסמארטפון.

2014 הוזלת יוקר המחיה: שופרסל משיקה את אסטרטגיית המובילות, ומכריזה על הורדת המחירים הגדולה.

2015 יותר מותג, יותר פרטי: הרחבת המותג הפרטי לתחומי פרימיום.

2016 מאבטיח עד מדיח: הרחבת הפעילות של שופרסל Online ומכירת מוצרים גדולים לבית;

         המשפחה ממשיכה לגדול: הקמת מרלו"ג שופרסל בשוהם: מרכז לוגיסטי בטמפרטורה מבוקרת, מהמשוכללים בעולם.

סרטון: ההיסטוריה של שופרסל