top of page

צמצום בזבוז והצלת מזון

תופעת בזבוז המזון מוכרת וידועה בעולם. כשליש מהיקף ייצור המזון מושלך לאשפה מדי שנה.

צמצום בזבוז מזון

כ-30% משטיח הקרקע המנוצלים לגידול מזון למעשה מעובדים לחינם. רובו המוחלט של המזון המבוזבז מושלך בשלבי השיווק, ההפצה והצריכה, המייצגים כ-80% מכלל שוויו הכספי של המזון המושלך. על כן, אנו רואים חשיבות רבה בקידום מודעות ציבורית בנושא ומנהלים את התחום כפרויקט דגל של הקבוצה.

פעילותה של שופרסל מובילה לייצור פסולת אורגנית בהיקף נרחב. הקבוצה משקיעה מאמצים משמעותיים ושואפת להפחית ככל שניתן את בזבוז המזון בתהליכים השונים. היא מחויבת לקדם מודעות צרכנית לנושא ולהביא להפחתת הבזבוז גם בקרב המשפחות והקהל הרחב. לשם כך הצבנו לעצמנו יעד שאפתני בתחום להצלת מזון בהיקף של 4,000 טונות בשנה עד 2030.

את פעילותה בתחום החלה שופרסל לפני יותר מעשור באמצעות העברת מוצרי מזון מהמרלו"גים, בסיוע ארגון "לתת", לאלפי משפחות ברחבי הארץ.

ב-2016 החל פרויקט להעברת מוצרים גם מהסניפים, והוא התרחב בהדרגה וכולל כיום 124 סניפים. בשנה האחרונה הורחבו משמעותית היקפי התרומה בעקבות אסדרה, העמקת העבודה מול גורמי השטח באמצעות הגברת מודעות, היכרות עם אתגרים ורתימה משותפת, יצירת סטנדרטיזציה והרחבת פעילות המחלקות התורמות בסניפים,  ריענון נהלים וכן דיווח שוטף על הפעילות בתחום. נציגי "לתת" מסייעים בניהול הפעילות בסניפים, בבדיקה ובהטמעה של תהליכי העבודה ובדיווח שוטף. גיבוש מבנה ארגוני-תפעולי תומך מוסדר, לצד הקמת קהילת "נאמני לתת" מהמרחבים השונים של שופרסל, מאפשר לנו למקסם את הפעילות, להבטיח תרומה לצד צמצום ההשפעה הסביבתית שלנו בתחום, להפחית עלויות ולייעל את פעילותנו. הצלת המזון המבוצעת כיום היא שוות ערך לעלות של מיליון שקלים בהטמנה.

למתחם הצלת מזון במגזין "שופרסל"

בזבוז מזון משמעו:  ·         השפעה סביבתית – בזבוז משאבי טבע המושקעים בגידול, ייצור ושינוע המזון; הגדלת הפליטות הנובעות מתהליך הריקבון של מזון בהטמנה; הגדלת סך הפליטות של סקטור המזון (כולל פסולת אריזות). הבזבוז אחראי לכעשירית מכלל פליטות גזי החממה בעולם.  ·         השפעה חברתית – העמקת חוסר הביטחון התזונתי והאי שוויון באמצעות פגיעה באוכלוסיות המצויות בעוני ורעב.  ·         השפעה כלכלית – שווי בזבוז המזון במשקי הבית בישראל מוערך ב-7.19 מיליארד ₪ בשנה, שהם כ-3,200 ₪ לשנה למשק בית. עלות זו מהווה כ-13% מהיקף ההוצאה הביתית על מזון - תרומה ליוקר המחיה, שכן הבזבוז מגולם במחיר המוצר.

צמצום בזבוז מזון בתהליכי התפעול

באתרי התפעול, במרכזים הלוגיסטיים ובמאפיות גידרון מושקעים מרב המאמצים למזעור פסולת המזון שנוצרת. במרכזים הלוגיסטיים ישנם נהלים מפורטים וברורים לגבי אופן אחסון המוצרים בהתאם לסוגם, ומבוצעות בקרות על מנת להבטיח את איכות הסחורה וטריותה. במקרים שבהם מוצרים נפסלים למכירה אך ראויים למאכל, ייעשה בהם שימוש. כך למשל, מאפיית גידרון מעבירה במחיר מסובסד את שאריות הבצק להזנת בעלי חיים. בשנים 2020-2019 הועברו יותר מאלף טונות של שאריות בצק, ובשנים 2022-2021 קרוב ל-1,200 טונות.

במרלו“ג שוהם קיבלה שופרסל היתר לפנות את המעשר לטובת האכלת בעלי חיים. בשנת 2021 הועברו כ-160 טונות וב-2022 כ-180טונות פסולת אורגנית למקלט הקופים הישראלי.

במסגרת פעילותנו במרלו“גים להעברת מוצרי מזון לקראת תפוגת תוקף לארגון ”לתת“, למען משפחות הסובלות מחוסר ביטחון תזונתי, הצלחנו להציל כ-850 טונות מוצרי מזון בשווי של כ-19מיליון שקלים.

 

צמצום פחת ירקות ופירות

קבוצת שופרסל יזמה מהלך משמעותי לעדכון נוהל האריזות בבית האריזות. מהלך זה, שיושם במכירות האונליין במרכז הלוגיסטי בשוהם, מאפשר לצמצם את פחת הירקות והפירות הן במרלו“ג והן בבתי הלקוחות.

 

צמצום בזבוז מזון בסניפים

 

שופרסל פועלת לצמצם את פסולת המזון שנוצרת בסניפים עקב אי מכירה של מוצרים על המדף. ברוב סניפי הרשת ניצבת עמדה למוצרים בעלי פגם אסתטי באריזה, אשר שופרסל מוכרת במחיר מוזל של עד 40% הנחה ובכך מאפשרת ללקוחות ליהנות מהם ומונעת את זריקתם. מיזם משמעותי וחשוב נוסף שהקבוצה מנהלת זה כשבע שנים הוא פרויקט הצלת מזון בשיתוף ארגון ”לתת“. במסגרת פרויקט זה, 124 מסניפי הקבוצה מעבירים לארגונים ולעמותות מזון מקומיות באופן יומיומי מוצרים המיועדים לזריקה אך ראויים למאכל, ואלו מועברים למשפחות ופרטים הסובלים מאי ביטחון תזונתי. בשנת 2022 הועברו כ-2,867 טונות של מזון בשווי של כ-38.4 מיליון שקלים לארגון ”לתת“ עבור המשפחות הנתמכות על ידה.

במקביל, שופרסל מקדמת פיילוט עם שותפה חיצונית לניתוב הפסולת האורגנית הנותרת בסניפים לטובת האכלת בעלי חיים, יצירת קומפוסט או שימוש אחר. הפרויקט מיישם עיקרון של הפרדה במקור באמצעות הצבת מכולה מחוץ לסניפים לאיסוף הפסולת האורגנית וקידום טיפול מתאים.

מחפשים הזדמנות להשקיע?

רוצים לבנות קריירה?

לתת עם "לתת" – מיזם הצלת המזון הראשון והגדול בישראל

שופרסל מחויבת לצמצום חוסר הביטחון התזונתי בישראל ותורמת מדי שנה מוצרים בשווי של כ- 60 מיליון שקלים באמצעות ארגון "לתת", המגיעים לעשרות אלפי משפחות. אי ביטחון תזונתי הוא הסממן החמור ביותר של העוני, המתבטא בהיעדר יכולת כלכלית ונגישות סדירה למזון. על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, 17.5% מתושבי ישראל חיים באי ביטחון תזונתי - 522 אלף משפחות ו- 665 אלף ילדים. משבר הקורונה ויוקר המחיה הביאו לגידול משמעותי במצוקה הכלכלית - 143 אלף משפחות התווספו למעגל הנזקקים החיים באי ביטחון תזונתי, תוספת של 4.8%. מנגד, על פי דוח אובדן ובזבוז המזון בישראל ל-2021 השווי הכלכלי של המזון האבוד בישראל נאמד בכ- 21.3 מיליארד שקל במונחים כמותיים. כ-55% מהאובדן הוא בשלבי הייצור, התעשייה, הקמעונאות וההפצה, עוד בטרם הגיע המזון לצרכן הביתי או המוסדי. שווי האובדן במקטע הקמעונאות וההפצה הוא כ- 5 מיליארד שקל, ושווי האובדן של מזון בר הצלה עומד על כ- 4 מיליארד שקל.

בשנת 2016 שופרסל לקחה על עצמה להוביל מהלך ולשנות מציאות זו בסניפי הרשת. בשילוב עם ארגון "לתת", הפועל לצמצום העוני והיעדר הביטחון התזונתי ומקדם את אג'נדת הצלת המזון בישראל, הוקם מיזם הצלת המזון הגדול. במסגרתו, כל מוצר שיורד ממדפי הסניף אך עדיין ראוי וטוב למאכל, נאסף על ידי ארגון "לתת" ורשת העמותות השותפות של הארגון בפריסה ארצית, ומחולק עוד באותו היום או למחרת לאלו הזקוקים לכך. כך אנו גם דואגים לסביבה וגם תומכים בקהילה. במסגרת הפרויקט, סניפי הרשת עובדים בשיתוף פעולה עם ארגונים ועמותות מזון מקומיות ומעבירים להם באופן יומיומי מוצרים המיועדים לזריקה אך ראויים למאכל. בין המוצרים ארבעה סוגי מזון: ירקות ופירות בעלי פגם אסתטי מאפים שלא נקנו עד סוף היום מהמאפיות מוצרי חלב קצרי מועד לחמים ארוזים שתוקפם יפוג בקרוב המיזם התפתח משמעותית לאורך השנים הן מבחינת היקף הסניפים והעמותות והן מבחינת מגוון המזון הנתרם. כמו כן, ניתן לראות מגמת עלייה בהיקף המזון המוצל מדי שנה, המשקפת את הירתמות הסניפים ואת מימוש פוטנציאל ההצלה. ב-2022 לקחו חלק במיזם 124 סניפים ברחבי הארץ -57 עמותות מזון מקומיות. יחד, הצליחו להציל כמות של 2,867  טונות מזון בשווי 38.4 מיליון ₪, שהועברו לעשרות אלפי משפחות על בסיס חודשי. שופרסל שואפת להרחיב מדי שנה את הפרויקט לעוד סניפים ומוצרים.

סך צמצום מזון ותמיכה במשפחות הסובלות מהיעדר בטחון תזונתי 2016-2022:

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

תיאור/שנה

32

57

53

73

74

111

124

מספר סניפי שופרסל הפעילים בתוכנית

120

293

499

696

823

1,600

2,867

היקף המזון שהוצל מהסניפים (בטונות)

0.53

1.9

2.9

4.5

8.9

10.9

38.4

שווי המזון שהוצל מהסניפים (במיליוני שקלים)

276.5

0.9

568

840

853

1,106

848

היקף מזון שהוצל מהמרלו"גים (בטונות)

2

0.02

4.67

10.29

9.84

15

18.9

שווי מזון שהוצל מהמרלו"גים (במיליוני שקלים)

25

45

50

50

58

60

57

מספר עמותות

סך צמצום מזון ותמיכה במשפחות הסובלות מהיעדר בטחון תזונתי 2016-2022:

תיאור/שנה
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
מספר סניפי שופרסל הפעילים בתוכנית
32
57
53
73
74
111
124
היקף המזון שהוצל מהסניפים (בטונות)
120
293
499
696
823
1,600
2,867
שווי המזון שהוצל מהסניפים (במיליוני שקלים)
0.53
1.9
2.9
4.5
8.9
10.9
38.4
היקף מזון שהוצל מהמרלו"גים (בטונות)
276.5
0.9
568
840
853
1,106
848
שווי מזון שהוצל מהמרלו"גים (במיליוני שקלים)
2
0.02
4.67
10.29
9.84
15
18.9
מספר עמותות
25
45
50
50
58
60
57

מחפשים הזדמנות להשקיע?

צריכים משהו מהסופר?

bottom of page