
אודות שופרסל
מאז הוקמה בשנת 1958, מהווה שופרסל חלק בלתי נפרד מפניה של מדינת ישראל. סיפורה החל ברעיון מהפכני של יזם צעיר: להקים סופרמרקט מודרני ראשון בישראל ולספק מוצרים איכותיים לקהל הרחב. יחד עם שני מייסדים נוספים, ולאחר סבב גיוס משקיעים, נחנך ב-1958 הסניף הראשון ברחוב בן יהודה שבלב תל אביב הצעירה. הוא היה לסיפור הצלחה בלתי רגיל כבר מיומו הראשון ומשך אליו אלפי לקוחות.
בהקמתה, היוותה שופרסל מנוע חיוני לפיתוח המדינה הצעירה ולהבאת הקִדמה המערבית ארצה, תוך שינוי חוקי המשחק ויצירת מהפכה בעולם הקמעונאות והצרכנות המקומי. מתחילת דרכה ועד היום מהווה הרשת מצפן בענף הקמעונאות הישראלי, ובכל שנות פעילותה היא ניצבת איתנה מול כלל אתגרי השעה, לצד ולמען הציבור הישראלי. החשיבה החדשנית והמהפכנית אשר הולידה את החברה עומדת בבסיס תהליכי קבלת ההחלטות בה עד עצם היום הזה, כשיצירתיות וחדשנות מניעות את כלל תחומי הפעילות.
לאורך כל שנות פעילותה, שופרסל הציבה את תחום השירות וחוויית הלקוח כחלק בלתי נפרד מאסטרטגיית החברה וכערך מרכזי ומבדל. הקבוצה שומרת על הובלתה בתחום ומשקיעה משאבים רבים במטרה להמשיך ולשפר את הצעת הערך ללקוחות ולהעמיק את נאמנותם. שופרסל משקיעה גם בהטמעת כלים טכנולוגיים מתקדמים, מערכות אנליטיקה ובינה מלאכותית במטרה לייעל תהליכים ולשפר את השירות.
מסופרמרקט הפכה שופרסל לענקית קמעונאות ישראלית, כשבליבת פעילותה קמעונאות המזון. זאת באמצעות רשתות שופרסל דיל, שופרסל שלי ושופרסל אקספרס, לצד שופרסל אונליין, מועדון הלקוחות הגדול בישראל והמותג הפרטי. בעשור האחרון התרחבה הקבוצה גם לעולמות הפיננסיים עם הקמת זרוע כרטיסי האשראי ורכישת פייבוקס, לעולמות הפארם עם הקמת רשת Be, לעולמות התיירות עם שופרסל travel ולתחומי פעילות רבים נוספים בעולם העסקי והמוסדי.
במהלך 2022 עברה הקבוצה למיקוד אסטרטגי תקשורתי חדש, שבבסיסו חיזוק הערך המוסף שהיא מספקת ללקוחותיה במכלול השירותים. באמצעות הסלוגן "שופרסל. הכל בשבילי" היא בחרה להדגיש את היתרון היחסי האמיתי שלה ואת הערך שהוא נותן לצרכנים: היותה הקבוצה היחידה המציעה מגוון ערוצים ושירותים עשיר ואיכותי שכזה, המקיף והטוב בישראל.
תחומי הפעילות
קבוצת שופרסל התפתחה כאמור מרשת סופרמרקטים לקבוצת הקמעונאות המובילה בישראל והפעילה במגוון רחב של תחומי מזון וצריכה. תחומי הפעילות הקמעונאית הם עמודי התווך העיקריים באסטרטגיה העסקית של החברה, ומנועי צמיחה והצלחה מרכזיים. הם כוללים:
-
קבוצת סניפי הדיסקאונט – סניפים המתאפיינים במחירים נמוכים ובמגוון רחב של מוצרים המספקים מענה נוח, זמין ונגיש לקבוצות אוכלוסייה רבות.
-
קבוצת הסניפים השכונתיים – סניפים הממוקמים בשכונות ובמרכזי הערים ונותנים מענה מותאם לאוכלוסייה באזור.
-
טריות – מחלקות המציעות מוצרים טריים ואיכותיים: פירות וירקות, מעדנייה, קצבייה ודגים, כמענה למגמה העולמית של צמצום בצריכת מזון מעובד ומעבר למזון טרי ובריא.
-
מותג פרטי – שיווק מוצרים תחת מותג הנושא את שמה של קבוצת שופרסל ומאפשר להציע ללקוחות אלטרנטיבה איכותית ומשתלמת למוצרים הממותגים. קבוצת שופרסל הייתה רשת המזון הראשונה להציב מוצרי מותג פרטי על מדפיה, המוזילים את סל המוצרים למשקי הבית. המותג הפרטי מסייע בהורדת יוקר המחיה בישראל תוך הגברת התחרותיות בתחומים שנשלטו על ידי מותגי על. כיום מציע המותג הפרטי מעל 6,000 מוצרים איכותיים ומהווה כ-27.5% מסך מכירות קמעונאות המזון בקבוצה. פעילות זו מציבה את שופרסל כספקית המזון החמישית בגודלה בישראל.
-
שופרסל אונליין – האתר הגדול בישראל למכירות מקוונות וכן אפליקציית סמארטפון, הנותנים יחד מענה לשינויים בהרגלי הצריכה והעדפות הלקוחות. כיום מספקים שירותי האונליין מענה לכמאה-אלף משקי בית מדי שבוע. מערך האונליין והדיגיטל של שופרסל מוביל את הקמעונאות המקוונת בישראל ומהווה כ-18.2% מסך מכירות קמעונאות המזון.
-
רשת הפארם Be – סניפים המציעים מוצרי קוסמטיקה, טואלטיקה, תרופות ובית מרקחת. לרבות מוצרי קנאביס רפואי ברישיון. ברשת נמכרים כ-1,100 מוצרי מותג פרטי מתוך כ-22,000 מוצרים.
-
שופרסל עסקים – מענה ישיר ומותאם למגזר העסקי.
-
שופרסל פיננסים – פעילות פיננסית לרבות מועדון מחזיקי כרטיסי האשראי של שופרסל ומיזם פיננסי משותף עם בנק דיסקונט הפועל על פלטפורמת PayBox ומציע ארנק דיגיטלי מתקדם.
-
מועדון לקוחות – המונה כ-2.1 מיליון משקי בית חברי מועדון.
-
גידרון – חברה בת של שופרסל המייצרת מוצרי מאפה, קפואים ואפויים עבור סניפי הרשת ולקוחות חיצוניים.
-
שופרסל Green – סניפים ייעודיים ומתחמי בריאות המציעים כ-500 מוצרים אורגניים, ללא גלוטן, ללא סוכר, ללא לקטוז ותחליפים למוצרים מן החי (תחליפי חלב ובשר), כמענה לצרכי אוכלוסיות בעלות אלרגיות וכביטוי למגמה המתחזקת בארץ ובעולם של צריכת מוצרי מזון בריאים יותר.
-
שופרסל נדל"ן – מנוע צמיחה משמעותי של הקבוצה המחזיק ב-79 נכסים על פני שטח של מעל 230 אלף מ"ר, עם יותר מ-160 אלף מ"ר זכויות בנייה ושווי כ- 3.47 מיליארד שקל. שופרסל שוכרת כ-70% מהשטח, וישנם לקוחות חיצוניים נוספים בשטחי מסחר ובמשרדים.
-
שופרסל travel – אתר המציע מגוון הזדמנויות תיירותיות בשיתוף פעולה עם חברת גוליבר. האתר מציע מחירים אטרקטיביים ליעדים שונים, לצד הטבה ייעודית ללקוחות הרשת בסך של עד 300 שקלים לחודש בגין רכישות מצטברות, למימוש לחופשה באמצעות שופרסל travel.
נתוני פעילות מרכזיים
-
413 סניפים בפריסה ארצית – סניפי שופרסל, Be ו- Dan דיל במיקומים אטרקטיביים בכל רחבי הארץ, במרכזי הערים ומחוץ להן, בשטח כולל של 559 אלף מ"ר
-
2 מרכזי שילוח אוטומטי לאונליין בשטח כולל של 43 אלפי מ"ר
-
כ- 14.7 מיליארד ₪ הכנסות – רשת הקמעונאות הגדולה והמובילה בישראל מבחינת היקף המכירות
-
כ-16.6 אלפי עובדים – הון אנושי איכותי ומקצועי
-
כ-2.1 מיליון לקוחות מועדון – יכולת לשמר נאמנות לקוחות באמצעות המועדון הגדול בישראל
-
כ-636 אלף לקוחות המחזיקים בכרטיס האשראי של החברה
-
חוויית קנייה חדשנית וייחודית בסניפים ובמרחב המקוון לצד שירות איכותי בכלל ערוצי המפגש עם הלקוח

המותג הפרטי
המותג הפרטי של שופרסל, המונה כבר יותר מ-5,985 מוצרים, הוא הגדול והמגוון בישראל. זהו מנוע צמיחה מרכזי וסיפור הצלחה עבור החברה ולקוחותיה. בשנים האחרונות שינה המותג הפרטי של שופרסל את הרגלי הצריכה בישראל, עם השקת אלפי מוצרים איכותיים אשר הוזילו את יוקר המחיה. כניסת מוצרי המותג הפרטי לכל קטגוריית מזון מתקבלת באהדה על ידי ציבור הלקוחות ומוכיחה שניתן לייצר תחרות גם בתחומים הנשלטים בידי מותגי על.
בהקשר זה יוזכר שופרסל Green, המותג הפרטי הגדול בענף בתחום הבריאות, המציע מאות מוצרים אורגניים ונטולי לקטוז, סוכר או גלוטן ותחליפים למוצרים מן החי. תחום הבריאות הפך לחלק מהותי בפעילות השוטפת של שופרסל, המחויבת להנגיש אותו לקהל הישראלי בכלל ולבעלי רגישויות בפרט דרך יצירת זמינות למגוון מוצרים במחיר בר השגה.
שופרסל מנהלת מערך קשרי צרכנים הנותן מענה לפניות בנושאים שונים הנוגעים למותג הפרטי, ומעסיקה מערך של עובדי אבטחת איכות האמונים על שיפור ובדיקות מתמידות של המוצרים. זאת במטרה לשמור על איכות מוצרים גבוהה, בריאות הציבור והנאתו ממוצרים אלה.
החברה ממשיכה לפעול להרחבת היצע המוצרים ולשיפור איכותם, תוך העדפת תוצרת ישראלית ככל שניתן. בפיתוח המוצרים משולבים יועצים מקצועיים בתחומי המזון וה-Non-food. בשנה הקרובה תוסיף שופרסל להשקיע בשדרוג ובהתרחבות המותג הפרטי למותגים בינלאומיים, כדי להנגיש ללקוחות אפשרויות קנייה איכותיות במחירים הוגנים ולהציג חדשנות בשוק הקמעונאות.
שופרסל עסקים
בשנת 2022 נמשך פיתוחה של שופרסל עסקים, המרכזת את פעילות הקבוצה מול המגזר העסקי. הפעילות כוללת מכירות ישירות לעסקים, לחברות ולעמותות באתר שופרסל אונליין ובסניפי החברה, כמו גם מכירה לקמעונאים באמצעות אתר עסקי ייעודי וחנויות בפורמט C&C ((Cash and Carry. החברה מפעילה שתי חנויות בפורמט זה. הן משמשות כ"סופרמרקט לבעלי עסקים" ופונות לנקודות מכירה קמעונאיות קטנות ולעסקים קטנים מתחום המזון המהיר והאירוח, במטרה להציע להם מגוון מלא ומתאים במחירים משתלמים.
במסגרת התרחבות שופרסל עסקים הוקמה החברה-הבת "שופרסל אמיגה" המשמשת כפלטפורמה למכירה, שיווק והפצה של מוצרי מזון בשוק המוסדי: בתי קפה, מסעדות, חברות קייטרינג והסעדה, גני ילדים, בתי אבות ועוד. השנה רכשה שופרסל את פעילות חברת "המפיץ יוסי ישראלי בע"מ", כך שתשמש כשלוחה הצפונית של שופרסל אמיגה ותוכל להיות קרובה יותר ללקוחותיה, לתת שירות בפריסה ארצית, להשתתף במכרזים מוסדיים ועוד.
במהלך השנה הרחיבה שופרסל את פעילותה לתחום הסטוק ורכשה את קבוצת "דן דיל", המפעילה סניפי סטוק בישראל ואתר סחר מקוון ומתמחה בייבוא, שיווק והפצה של מוצרים לבית ולמשרד. החברה החלה להרחיב את פעילותה על ידי איתור מקומות לפתיחת חנויות דומות נוספות ויצירת סינרגיה עסקית בין חברת הסטוק ובין הזרוע הקמעונאית.
בכוונת הקבוצה להמשיך ולפתח את שופרסל עסקים על ידי גיוס לקוחות חדשים, הרחבת הפעילות מול לקוחות קיימים, פתיחת חנויות C&C נוספות והרחבת מוצרי המותג הפרטי המוסדי (שופרסל PRO).
שופרסל נדל"ן
החברה-הבת שופרסל נדל"ן מנהלת נדל"ן מניב בבעלותה, המושכר לשופרסל ולצדדים שלישיים. החברה משביחה נכסים ובוחנת רכישה של נדל"ן מניב נוסף. כך היא תורמת להעצמת הרווחיות של שופרסל, לשוויה ולחוסנה הפיננסי.
בשנת 2022 התקבלה החלטה אסטרטגית, במסגרתה הופרדה פעילות הנדל"ן המניב ותחום קמעונאות הנדל"ן. זאת כדי להציף ערך מתחום הנדל"ן מחד גיסא, ולשפר את הביצועים בראי ההוצאות ורמת השירות של הסניפים מאידך גיסא.
בשנת 2022 התקשרה שופרסל נדל"ן בארבע עסקאות: עסקת קומבינציה עם חברת רוגובין לנכס הממוקם בצומת כפר סבא - הקמת בניין מסחר ותעסוקה; עסקה מותנית עם צד ג' למכירת חלק מהזכויות במקרקעין המהווים כיום סניף של החברה ברחוב לוחמי הגטאות בנהריה; עסקה למכירת חלק מזכויות החברה במקרקעין המוגדרים נדל"ן להשקעה ומושכרים לצד ג' בקריית גת; והגדלת שיעור ההחזקה של שופרסל נדל"ן בחברת לב המפרץ מ- 37% לכ- 58.7%.
ב- 2022 קודם הפרויקט המשותף לשופרסל נדל"ן ולחברת גב ים ברעננה המצוי בהליכי שיווק. בנוסף, החברה אכלסה כ- 92% מפרויקט מסחר ומשרדים חדש "מתחם כורדני" המשתרע על פני 11 אלף מ"ר, שנפתח לקהל באפריל 2020 בקריית מוצקין. זאת לצד הגדלת אכלוס השטחים הפנויים בכלל הנכסים.
שופרסל פיננסים
בשנה האחרונה המשיכה החברה בביסוס מועדון לקוחות כרטיסי האשראי שלה, תוך גיבוש הצעת ערך ייחודית ומותאמת אישית ברשתות שופרסל ו-BE. השקת תוכנית הנאמנות החדשה SUPREME ממשיכה לייצר הטבות עודפות למחזיקי כרטיס האשראי. השותפות עם חברת כאל מניבה ללקוחות הכרטיס הטבות גדולות מבעבר, לצד ערך משופר לחברה. גם השנה נרשמה היענות רבה מצד הלקוחות לכרטיס האשראי של שופרסל מבית כאל, והחברה עמדה בתוכניות העבודה בתחום. מועדון האשראי מונה כבר יותר מ-659 אלף לקוחות.
השנה המשיכה שופרסל להרחיב את הממשק במיזם הפיננסי המשותף עם בנק דיסקונט, הפועל על גבי פלטפורמת PayBox ומציע ארנק דיגיטלי מתקדם, כולל סופרמרקט פיננסי עם מוצרים ושירותים בנקאיים חדשניים של מגוון ספקים וחברות פינטק. לראשונה בישראל, הארנק הדיגיטלי משמש כפלטפורמה משלימה למימוש עולם התוכן של מועדון שופרסל מחוץ לרשת, תוך שמירה על הבידול ללקוחות כרטיס האשראי שופרסל.
PayBox הפכה לחברה עצמאית בבעלות דיסקונט ושופרסל, המחזיקות יחד בחברה המשותפת. עצמאות המיזם ומבנה הבעלות הייחודי נועדו להבטיח תמריץ לתחרות בכלל הבנקים (לרבות דיסקונט), מיקוד מלא בצורכי הלקוחות, קידום חדשנות ואובייקטיביות מרבית. מדובר בבשורה חדשנית לציבור הצרכנים בישראל, שיכול ליהנות משילוב בין עולם ההטבות בתחום הצרכני-קמעונאי לבין פעילות פיננסית שוטפת של ארנק תשלומים ומכשירים בנקאיים אחרים המרוכזים כולם תחת קורת גג אחת.
שופרסל ממשיכה כל העת במאמציה לקידום החדשנות והפיתוח העסקי, ליצירת הצעות הערך הטובות והמשתלמות ביותר ללקוחות, ומעתה גם בתחום הבנקאות.
חדשנות וטכנולוגיה
שופרסל רואה בטכנולוגיה ובחדשנות מנוע צמיחה מרכזי ואמצעי ראשון במעלה לשדרוג השירות וחוויית הלקוח. לשם כך משקיעה הקבוצה בקידום ופריסה של פרויקטים טכנולוגיים בתוכנית רב שנתית. עיקריה:
-
עגלה חכמה - Shop & Roll - זוהי עגלת קניות עם התקן המזהה באופן אוטומטי את המוצרים שהלקוח מכניס לתוכה או מוציא ממנה. הפתרון של Shopic, המוטמע בהדרגה בסניפים, מבוסס על יחידה מודולרית ונוחה שניתן להרכיב על כל עגלת קניות סטנדרטית. הקונים יכולים לקחת את היחידה עם כניסתם לחנות, להרכיב אותה על העגלה בלחיצה אחת ולערוך את הקניות בדיוק כפי שעשו בעבר. שתי מצלמות על גבי המתקן בגיבוי שבב בינה מלאכותית מזהים את המוצרים בזמן אמת ואף לומדים מוצרים חדשים. מסך מגע גדול מתקשר עם הקונים, מדריך אותם וממליץ על מבצעים והנחות. בסיום הקנייה מסכמת העגלה את החשבון וחוסכת זמן יקר בקופה.
-
חנות חכמה אוטונומית - Shop & go - חנות המרושתת מצלמות ומערכת בינה מלאכותית, שבאמצעותן מזוהים המוצרים שבחר הלקוח ללא מעורבות פעילה מצדו. בסיום הקניות הוא מחויב באופן אוטומטי ללא מעבר בקופה (החשבונית נשלחת אליו לנייד דרך אפליקציית שופרסל). הפתרון מבוסס על טכנולוגיית הראייה הממוחשבת וה-AI של הסטארט-אפ Trigo. המערכת תוכננה בהתאם לתקני הפרטיות המחמירים של האיחוד האירופי וארה"ב. החנות הראשונה שמשיקה שופרסל, על פני 100 מ"ר ברחוב מנדלי מוכר ספרים 7 בתל אביב, מציעה מגוון של יותר מ-1,500 מוצרים.
-
זיהוי אוטומטי של פירות וירקות – הטכנולוגיה של Edgify הופכת את עמדות השקילה העצמיות, הפרוסות בסניף ובקופות השירות העצמי, לידידותיות מאי פעם. לכאלו המסוגלות לזהות מוצרים חסרי ברקוד במכשירי הקצה עצמם ומבלי לשלוח את הנתונים לשרתים בענן. כך מושגת חוויית קנייה מהירה, מדויקת ונגישה במינימום מגע אדם.
-
CFC – שני מחסנים רובוטיים לליקוט אוטומטי והפצה של משלוחי אונליין. המהלך מאפשר שדרוג של יכולות החברה בהגדלת היקף המשלוחים ובמתן מענה מהיר ללקוח.
-
Market Place - תשתית קניון וירטואלי המאפשרת לכל לקוח לרכוש מגוון רחב של מוצרים ("מדף גמיש") הישר מספקים שונים בארץ, קטנים כגדולים. מעטפת השירות ללקוח היא של שופרסל.
-
Data – שדרוג תשתית הדאטה הארגונית ובניית כלים למיצוי השימוש במידע ובנתונים. זאת, בין היתר, לצורך מתן הטבות פרסונליות וחכמות ללקוחות המועדון.
Be
רשת הפארם מבית שופרסל מציעה חוויית קנייה חדשנית המותאמת לצרכים העדכניים של הלקוח הישראלי, תוך הקפדה על הוגנות ומחירים משתלמים.
הרשת מונה 91 סניפים, עשרה מתחמים במתכונת של "חנות בתוך חנות" (Store in Store) בסניפי שופרסל דיל ו-17 בתי מרקחת הממותגים ומנוהלים על ידי Be בסניפי שופרסל. בשנים הקרובות מתעתדת הרשת להגיע לכ-130 סניפים ולצידם כ-25 מתחמים בסניפי שופרסל דיל.
המותג הפרטי Be מצליח מאוד בתחום הפארם וכולל מוצרי טואלטיקה, ויטמינים ותוספי תזונה. אלה נמכרים בכל חנויות הרשת ובסניפי שופרסל. כמו כן, Be מאפשרת שירות לניפוק קנאביס רפואי ב-21 בתי מרקחת ברחבי הארץ.
כחלק מסל הפתרונות ללקוח, Be מקיימת שיתוף פעולה עם חברת וולט ההולך ומתפרס ברחבי הארץ וזוכה להערכה רבה. שיתוף הפעולה הייחודי והראשוני, שהושק בתקופת הקורונה, זכה השנה בפרס השירות המצטיין של "BRAVO - המלצת הצרכנים". במהלך השנה התרחב השירות והחל פיילוט לאספקת תרופות ללא מרשם משלושה סניפי Be באמצעות משלוח וולט.
השירות מתווסף לצמיחה המהירה של מכירות מתחם Be באתר שופרסל אונליין. Be מתכננת להמשיך ולפתח את האונליין באמצעות הגדלה של המגוון המוצע ופיתוח אתר עצמאי לרשת.